دوشنبه، دی ۱۵، ۱۳۸۲

باز هم بم.......
زلزله ي بم علاوه بر اينكه شوك بسيار بزرگي به كشور ما ( و تا حدودي به بعضي كشورها) وارد كرد ، جنبه هاي ديگري هم داشت . مردم ما با خبرهاي بسيار وحشتناكي از بم روبرو شده بودند كه انصافا تكان دهنده بود! شمار كشته شدگان اين حادثه هر لحظه بيشتر مي شد ، تا اينكه از مرز 32000نفر هم گذشت!شمار زيادي از مردم نيز مجروح شدند. اين اخبار علاوه بر كشور ما دنيا را به لرزه انداخت . شدت زلزله زياد بود ، اما نه به شدت زلزله هايي كه در كشورهايي چون ژاپن مي آيد! با اين حال هزاران نفر جان باختند و ميلياردها تومان خسارت مالي به بار آمد كه البته در مقايسه ي با خسارات جاني بسيار ناچيز است! واقعه اي كه بعد از اين حادثه خودنمايي مي كرد كمك هاي مردمي بود كه با اشك و غم فراوان كمك هاي نقدي و غير نقدي خود را به مراكز مربوطه مي دادند. كمك هاي مالي و ...كشورهاي ديگر هم قابل تامل بود. با اينكه تعداد امدادگران ما زياد بود اما به گفته ي شاهدان عيني كارايي امدادگران خارجي بيشتر بوده است! چون تخصص داشتند و صد البته حتما يك مدير خوب آ نها را هدايت مي كرد؛ امري كه عدم وجود آن سالهاست كه ما را در تنگنا قرار داده است!! حتما خبرهاي سوء استفاده ي بعضي از افراد سودجو را هم شنيديد! واقعا چقدر تاسف برانگيز بود!!
در كل ، هم ياري و كمك هاي بدون چشمداشت مردم بسيار عالي بود . اگر مي شد اين همه شور و اشتياق را در جهت سازندگي كشور هدايت كرد ، مسلما مي توانستيم شاهد شكوفايي ژاپني ديگر در دنيا باشيم . اما با توجه به سابقه اي كه از خودمان سراغ دارم بعيد مي دانم اين امر صورت بپذيرد! (افسوس)
اين زلزله مسؤولان كشورمان را دچار نوعي شتاب زدگي كرده است . رئيس شوراي امنيت ملي گفت كه صحبت هايي مبني بر انتقال پايتخت به شهري ديگر صورت گرفته است. بيان چنين مطلبي آن هم در چنين زماني عملا سرپوش نهادن بر اهمال كاريهايي است كه چندين سال بر امر ساخت و ساز كلان شهري چون تهران حاكم است! چرا كه انتقال پايتخت به مكاني ديگر ، كوچكترين كمكي به مشكل احتمال وقوع زلزله در تهران نمي كند! در ضمن ، كدام شهر است كه قابليت پايتخت بودن را داشته باشد؟!به نظر مي رسد عمق فاجعه ي زلزله ي بم ، اشتباهات گذشته ي مديران را دوباره آشكار كرده است !

هیچ نظری موجود نیست: